Carretera de Cerbi,
El dia 3 de gener al vespre vam presentar La nit als armaris al Comú de Particulars
de La Pobla de Segur. El Xavier Macià va
ser el presentador de luxe, expert en literatura, bon amic i poeta, company
d’aquells meravellosos anys del batxillerat a La Pobla de Segur. Jo sentia que amb
aquesta presentació tornava a una època en la que m’havia sentit com una esponja
que volia absorbir tota l’aigua del mar; i la Pobla havia estat el lloc ideal,
amb companys poetes com el Xavier i professors que ens obrien un munt de
finestres noves i esperonaven la nostra curiositat i intel·ligència. Abans de
començar l’acte, vaig comentar al Xavier que d’alguna manera la presentació al Comú
tancava un cercle. Una part important de l’ànima del llibre que anàvem a
presentar havia menjat i begut a la Pobla. Però no m’imaginava fins a quin punt
seria especial seria aquella presentació.
El discurs del Xavier Macià em va deixar muda. Jo no hi podia afegir res. De fet, hi havia
coses que se’m revelaven per primera vegada amb les seves paraules. Coses
grosses, com roques que cauen al fons d’un estany i que per més que les aigües
de la superfície s’asserenin sempre saps que són allí. Vaig escoltar paraules
que volia escoltar més que cap altres però que no esperava. Paraules plenes que
reconeixien l’ànima de la meva criatura, La
nit als armaris, i la meva ànima d’artista, d’escriptora. A mesura que el
Xavier anava desgranant el seu parlament, La
nit als armaris creixia. Quan va acabar de parlar va arrencar un
aplaudiment espontani i merescut: la
seva presentació va ser molt brillant.
Va deixar La
nit als armaris tan amunt que m’havia de posar de puntetes per veure’l.
Però el fill era meu, d’això no en tenia cap dubte, i tot el que havia dit el
Xavier era cert. Les seves paraules no
eren ensucrades, eren potents. Va parlar de talent i autenticitat, de guarniments i frases sense vida. També va
parlar de la dificultat de deixar sortir la veu i crear mons i personatges amb ànima, perquè els ecos són molt forts i n’hi ha
molts.
El
Xavier Macià va dir que els personatges de La
nit als armaris tenien ànima, i que aquesta era la principal característica
que feia que fos un gran llibre. Mentre l’escoltava vaig pensar que sí, que
quan pensava en els meus personatges els notava
l’ànima, i que la constatació que
les meves criatures eren vives era una de les coses que em donava molta pau com
a escriptora. Personatges senzills i que porten vides normaletes, però que ens mostren el seu espai íntim, i que per
això són universals, va dir el Xavier.
Jo l’escotava entre aclaparada i satisfeta. No
estic acostumada a que m’afalaguin amb coses que considero tant importants. Va
mencionar i explicar les categories d’escriptors de Navokof: escriptors
narradors, escriptors mestres i escriptors màgics, i em va col·locar en la
categoria màgica: els que escriuen obres amb veu i ànima, els que callen moltes
coses. Va afirmar que La nit als armaris
no era un eco, que s’hi escolta una veu i, també, silencis.
Va acabar dient que dubtava que existís una
escriptura pirenaica, però que si existia La
nit als armaris marcava clarament un abans i un després. Que els lectors no
hi busquessin un marc folklòric i quatre historietes inofensives, encara que hi
apareixen elements de l’entorn tradicional pallarès ho fan amb la mateixa
naturalitat que ho fa la ciutat, els rocs o els arbres.
El Xavier Macià és molt generós i em va fer un
gran regal. No és un obsequi ensucrat, d’aquells que no tenen d’altres arestes
que les d’arreplegar algun quilo de més, tot al contrari, m’ha mostrat que era
en un camí amb un roc i un sarpat de terra a les mans, de nit, sota un cel
estrellat. Sola. M’ha donat una fulla d’auró i m’ha convidat a seguir
caminant. És com un somni! Quan em
desperti potser hauré trobat el riu.
No hay comentarios:
Publicar un comentario