Perquè m'encanten les
novel·les de Paul Auster?
Per què l'amic Auster és
un encantador de lectors, un gran contador d'històries. Em rendeixo
al peus dels relats que ens toquen el moll de l'os, contats sense
grans efectes especials, escrits en lletra agradable i entenedora,
que ens penetren per la pell, ens toquen el cor i ens fan pensar
sense exigir-nos una gran erudició ni complicades reflexions, que
també hi són per a qui vulgui trobar-les.
Diuen que un gran venedor
és també un gran comprador, i pel que he pogut observar aquesta
frase és ben certa. Sabem que per escriure s'ha de llegir molt.
Dedueixo que un hipnotitzador també ha de ser hipnotitzable. Si
invertim l'ordre de les frases, la causalitat no sempre funciona: no
tots els lectors són escriptors; però m'agrada pensar que sóc
contadora de històries gràcies a la meva feliç receptivitat als
encants de la ficció.
Tornem a Auster. El vaig
descobrir a finals dels vuitanta, quan vivia a Barcelona i treballava
d'editora a McGraw-Hill, gràcies a la Núria G, una companya de
feina encara més lectora que jo. La Trilogia de Nova York em
va deixar cau, en el millor dels sentits. En aquell moment encara no
em plantejava escriure i només era lectora. La prosa d'Auster em va
seduir per la seva aparent senzillesa, per la poètica i per
l'austeritat. Perquè tenia ressonàncies simbòliques i, quan
acabaves, et quedava tot el subtext per si volies pensar-hi una mica.
Però l'aportació més
gran que em va fer La trilogia de Nova York va ser donar-me un discurs
sobre la ciutat postmoderna. Per una noia del Pallars com jo, Barcelona
era una gran ciutat. Notava la presència i la influència d'aquesta
Barcelona de finals del segle XX d'una manera confosa i no sabia
definir-la ni descriure-la. Salvant la distància amb Nova York, amb
aquestes tres novel·les de
la trilogia vaig poder entendre una mica més la ciutat i els
personatges que l'habitàvem. Paul Auster em va regalar la narració
que necessitava.
Fa una setmana que he
tornat a llegir EL palau de la lluna, perquè era el llibre
que teníem per a la sessió de juny al Club de lectura de la
Biblioteca de Premià de Mar. M'ha tornat a encantar. Alguns dels
participants de la tertúlia van dir que tenia elements de fulletó.
És cert. La vida de Marco, el protagonista de El palau de la
lluna, com el fulletó, avança a cops d'atzar.
Descripcions fabuloses.
Paraules que flueixen sense esforç. I, com no!, Nova York. Les
històries que es descabdellen dins de les històries. Un home gras
de cent cinquanta quilos, que viu refugiat en el seu cos. Un home
vell, ple de vida, que se suïcida ballant sota la pluja.
La immensa soledat urbana.
La soledat que fa mal i la soledat que cura. La identitat, que tant
li costa de construir al Marco que al final de la novel·la, com la
lluna en el firmament, troba el seu lloc en el món.
Us deixo amb un parell de
frases del llibre:
L’Effing s’estava
dret mirant aquestes coses hores i hores, com si no se n’hagués de
cansar mai. La seva vida s’havia alentit fins a un punt tal que ara
els canvis més petits eren visibles per a ell.
No hay comentarios:
Publicar un comentario