Fa trenta anys vaig descobrir Proust, perquè l’Alícia,
una companya de pis que estudiava filosofia, intentava compensar la meva deformació
científica amb lectures humanístiques. Ella va insistir molt i jo vaig llegir la
dilatada obra prousiana, que em va agradar força. No l’havia tornat a llegir
fins ara. Mal fet.
Gràcies a la crisi que he tornat a llegir Marcel Proust. Vaig posar Un amor de Swann a la llista de llibres d’un dels clubs de lectura que condueixo. El vaig incloure al llistat de lectures pel 2013, perquè amb les restriccions econòmiques he d’escollir els títols dels llibres entre els disponibles en uns lots especials. No es poden comprar llibres nous, s’han rellegir els que ja hi ha, i Un amor de Swann era als lots.
He redescobert A la recerca del temps perdut, ara amb una mica més de consciència
literària. Proust és una experiència forta, una revolució. La seva obra és un
monument, un testament literari que et deixa sense alè. És una prova brutal de la
passió d’escriure? Ens recorda que val la pena trencar-se el cap per trobar la fórmula
narrativa. Ell la va trobar. I tant que la va trobar! Amb un sobreesforç. I un
cop descobert el truc màgic, les pàgines sembla que flueixen i que la recerca
del temps perdut podia haver esdevingut infinita.
Una de les pretensions que tenia quan vaig
començar a escriure era fer una literatura
testimonial, deixar constància del món tradicional pallarès que estava
desapareixent. De fet, Casa Barrina, el
primer conte que em van publicar i que és la base de El meu Adrià, està escrit amb aquesta intenció. Que lluny em vaig
quedar de Proust! No vaig reconstruir cap món, només vaig deixar que tragués el
nas. Vaig començar a escriure des de la nostàlgia,
no em resignava a acceptar que el món de la meva infància estava desapareixent i
el volia salvar. Ara sóc conscient que aquesta era una proesa que em superava del
tot, perquè cal molt ofici i talent per
salvar el passat. A més, si bé la
nostàlgia m’assalta tot sovint, mai posaria la reconstrucció del passat com a motiu central de la meva vida, de la meva obra.
M’interessa el present que abraça també el passat i el futur.
A La nit
als armaris he volgut crear un món
literari amb Cerbi com epicentre geogràfic, un món amb personatges i arguments
universals, on es reconeixen les marques culturals del passat i del present.
No hay comentarios:
Publicar un comentario